اهل سنت والجماعت
اهل سنت والجماعت

اهل سنت والجماعت

آیاتی ازقرآن درباره صحابه

بینشی ازجانب خداوندی

حال باید دید که اصحاب این بصیرت و بینش را از کجا آورده اند. آنها که تا قبل از ظهور پیامبر -صلی الله علیه وسلم- در جهالت و گمراهی می زیستند، پس چگونه اکنون سزاوار لقب بهترین امت شده اند و به این درجه نائل گشتند؟ خداوند متعال خطاب به اصحاب می فرماید: ﴿یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ. [انفال :29].

(ای کسانیکه ایمان آورده ید. اگر از خدا (بترسید و از گناهان) بپرهیزید، خدا بینش ویژه ای بشما می دهد که در پرتو آن حق را از باطل بشناسید وگناهانتان را ببخشید).

و این بینشی بود که خداوند یگانه به اصحاب داد وگناهان آنها را بخشید، تا در سایهء آن به درجه ای که وعده داده بود برسند و جایگاه ویژه ای نزد او داشته باشند. اصحاب پیامبر -صلی الله علیه وسلم- بهترین امت برای بهترین پیامبر خدا بوده اند و این بهترین بودن، سبب نزول بهترین و کاملترین کتاب آسمانی و احکام الهی در میان آنها گشت و خداوند به واسطهء آن حجت را بر همه تمام کرد:

﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الْإِسْلَامَ دِینًا. [مائده:3 ].

(امروز دین شما را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان آئین پسندیده برای شما برگزیدم).

در تمامی کتابهای مذهبی جهان چنین آیه ای یافت نمی شود که طبق آن حجت بر همه تمام شده باشد و دین آنرا بعنوان یک دین همگانی و خدا پسندیده در آن کتاب به رسمیت شناخته باشد. در این میان تنها قرآن کریم چنین ادعایی را برای اسلام دارد.

از طرفی این آیه نشان میدهد که تمامی احکام اصولی که لازمهء یک دین کامل وبر گزیده می باشد، بر پیامبر نازل شده و دین احتیاج به کم و زیاد کردن هیچ اصولی ندارد و خدا اسلامی را می پذیرد و معیار قرار میدهد که احکام آن بر پیامبر -صلی الله علیه وسلم- نازل گشت و در میان صحابه تبلیغ شد، و اسلامی را برگزید که در میان پیامبر -صلی الله علیه وسلم- و صحابه رایج بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد